maandag 2 januari 2012

Het kan ook wel eens te veel zijn

Het aanbod van genealogische sites wordt snel groter, waarmee het ook, zelfs voor de meer ervaren luiestoelonderzoekers, steeds lastiger wordt om keuzes te maken. Waar haal ik echt betrouwbare informatie vandaan, waar vind ik handige links, en wie kan mij verder helpen als ik even vastzit?
Beginnen deed ik natuurlijk thuis, met alles wat daar voorhanden is, toen kwam ik na enig zoeken terecht bij Genlias, en met nog meer zoekwerk in digitale archieven van gemeentes, streken en provincies. Toen ik wat meer ervaring kreeg, liet ik de gevonden gegevens netjes aansluiten bij de scans van FamilySearch, uiteraard met behulp van genver.nl.
Dat werkt voor ongeveer 90% van mijn voorouders, voor zover ze tenminste vanaf 1811 in Nederland woonden. Er zijn nog altijd twee opa's zoek: eentje is waarschijnlijk met Napoleon naar Rusland getrokken en ergens tussen hier en daar overleden en de ander is eigenlijk onbekend: oma kreeg haar dochter toen ze nog niet met haar echtgenoot getrouwd was. De eerste moet nog wel te vinden zijn in een of ander archief dat zich in Parijs zou bevinden, maar die tweede heb ik, hoe triest ook, moeten afschrijven. Wie zou mij immers nog met zekerheid kunnen vertellen wie de vader van een kind was dat pakweg honderdvijftig jaar geleden geboren werd?
Erg ingewikkeld wordt het, nu ik - met bewijs ondersteunde - gegevens wil vinden over voorouders die vóór de invoering van de burgerlijke stand geboren, gehuwd en overleden zijn. Kerkregisters zijn niet zo compleet voor wat betreft gegevensvoorziening, ze zijn niet allemaal ergens centraal opgeslagen, bij lange na niet zo compleet bewaard gebleven als BS-gegevens en ze worden ook maar mondjesmaat door aardige vrijwilligers, soms ook door individuele enthousiastelingen, digitaal beschikbaar gesteld.
Buitenlandse gegevens liggen al helemaal niet voor het opscheppen.
Er kwam dus een moment dat ik, wil ik het meeste werk vanuit huis doen, op zoek moest naar andere bronnen. Het lag voor de hand om aansluiting te vinden bij groepen mensen met dezelfde belangstelling. Die vond ik in eerste instantie bij Yahoo. De grootste groep daar richt zich in principe op onderzoek in de Benelux. In de vier of vijf jaar dat ik daar nu lid van ben, heb ik gemerkt dat de aandacht zich toch vooral richt op Nederland. De groep heeft geen moderator, waardoor conversaties vaak verzanden. Een aantal leden publiceert dagelijks krantuittreksels, samenvattingen van overlijdensadvertenties. Verder meldt zich af en toe iemand die een acte niet goed kan lezen en dan springt er altijd een klein groepje vaste lezers in die kissebissen of er ergens een 'f' of een 's' staat. Gaap.
Op WieWasWie vertrouw ik maar niet meer, daar horen we al een tijdje niets meer van.
Een jaartje geleden doken er binnen LinkedIn opeens groepen op die veelbelovende namen hebben als 'Our Genealogy', 'Behind the Brick Walls' en 'Who Were They?'. Ze hadden heel kort mijn warme belangstelling, tot ik ontdekte dat die groepen veelal bestaan uit zogenaamde professionele genealogen uit alle windstreken die je, uiteraard tegen gepeperde bedragen, een complete stamboom beloven, en dat alles in bewoordingen waar Tommy's Teleshopping niet aan kan tippen. Laat maar.
Om verbanden te leggen tussen verschillende mensen, van wie ik vermoedde dat ze bij de familie hoorden, heb ik ook veel gebruik gemaakt van sites als Geneanet en de StamboomGids, waar heel wat collega's hun stamboomgegevens publiceren. Die stambomen leveren vaak goede informatie op, en ja, ik weet dat je die informatie altijd moet controleren, uiteraard.
Op dit moment zie ik even door de bomen het bos niet meer. Zo degelijk en compleet als mijn gegevens nu zijn tot 1811, zo los-vast en onbetrouwbaar zijn ze voor de periode daarvoor.
Het is te veel. Ik wens mezelf - en, vooruit ook alle andere onderzoekers - voor 2012 dan ook veel structuur en complete, betrouwbare, vrij toegankelijke informatie. Dank u.

Aantal personen in mijn bestand: 93.693
Aantal personen met de achternaam Post: 10.506

Geen opmerkingen:

Een reactie posten