woensdag 16 november 2011

Vorderingen

Na een gedwongen intermezzo van enkele maanden, waarin de on-linedienst web-log.nl ter ziele is gegaan, pak ik hier de draad weer op.
Natuurlijk heb ik deze zomer weer gewoon stilgezeten, anders was ik niet verdergekomen met de speurtocht door het verleden.
In mijn laatste bericht meldde ik dat ik een bezoek had gebracht aan een van mijn tantes. Voorafgaand aan het bezoek had ik voor haar een sterk vereenvoudigde kwartierstaat gemaakt met zes generaties, in een tabel. Tante stond bovenaan, als generatie 1. Daaronder haar ouders, generatie 2, nummers 2 en 3. vervolgens de generaties 3 t/m 6, gewoon volgens het bekende Kekulésysteem, maar dan gekanteld.
Per persoon gaf ik aan of er fysieke bewijzen in de vorm van scans in mijn bezit zijn en zo ja, welke.
Van al die scans maakte ik afdrukken, die ik, voorzien van transcripties met een ringbandje aan elkaar hechtte. 't Is natuurlijk geen optimaal leesbaar boekwerkje geworden, maar wat kun je verwachten van een amateur?
Tante was er gelukkig verguld mee. Naar aanleiding van dit succesje fabriceerde ik iets soortgelijks voor mijn schoonmoeder, leeftijdgenote van mijn tante. Ze heeft het deze zomer niet gemakkelijk gehad, een nare ontsteking deed haar zelfs in het ziekenhuis belanden. Om wat op adem te komen trok ze tijdelijk in bij haar dochter, mijn schoonzusje. Na een paar dagen verveelde ze zich daar al een beetje. Ze was nog te zwak om echt iets te ondernemen, laat staan om naar huis te gaan. En zo kwam het dat ik gewapend met kwartierstaattabel en afgedrukte scans met transcripties ook bij haar op bezoek ging.
Intussen was het augustus. Er verschenen verontrustende berichten op het internet dat de Nederlandse scans van FamilySearch vanaf oktober niet meer toegankelijk zouden zijn voor gewone stervelingen. Boosdoener zou het project WieWasWie zijn, die vergelijkbare diensten willen aanbieden maar dan tegen betaling. Dat deed me besluiten om alle zijtakgeneuzel aan de kant te zetten en in rap tempo op zoek te gaan naar ontbrekende scans van 'echte', dus rechtstreekse voorouders. Het is nu half november, ik ben nog niet klaar, maar ook vandaag kon ik weer het een en ander downloaden. Lang leve het jarige GenVer!

Aantal personen in mijn bestand: 93.276

Aantal personen met de achternaam Post: 10.425

Geen opmerkingen:

Een reactie posten