maandag 16 mei 2022

...nog... nog... nog...

Madeliefje uit de achtertuin

Dit is een bekentenis. Na vele jaren onderzoek naar eigen en 's echtgenoots voorouders te hebben gedaan, met sporadische uitstapjes naar wat gerommel voor half-geïnteresseerde vrienden en aangetrouwde familieleden, is het mij eindelijk gelukt om iemand met het vooroudervirus te besmetten. Mijn schoonzuster, de echtgenote van mijn mans oudste broer, is sinds een tijdje verwoed bezig om - steeds meer zonder mijn aanwijzingen - onderzoek te doen.

En ik heb er helemaal geen spijt van...

Een paar maanden geleden besloten we onze oude hobby - tekenen en schilderen - weer eens structureel op te pakken. Wekelijks zitten we nu bij elkaar thuis, schetsboek op schoot, potloden, penselen, verf en wat dies meer zij, onder handbereik. Tussendoor doen wij ons te goed aan koffie, koek, broodjes en, niet te vergeten, een enkel glaasje wijn.

Laatst kwam ook mijn onderzoek ter sprake, er werden wat wetenswaardigheden uitgewisseld en ik zag een vonkje van het Heilige Vuur dat genealogie genoemd wordt, in de ogen van schoonzuster blinken. Niet lang daarna werd Aldfaer op haar laptop geïnstalleerd en vulde zij de eerste gegevens over haar familie in. De rest laat zich raden.

Net als ik begon ze enthousiast de gegevens die ik al verzameld had toe te voegen aan wat ze zelf al wist. Uiteraard heb ik vermeld dat je andermans gegevens - al is het van je eigen schoonzuster - nooit klakkeloos voor "waar" moet aannemen. Vorige week startte dus les 1: opzoeken van aktes, voorlopig alleen van na 1811.

Verder heb ik haar op het hart gedrukt om namen consequent te vermelden, dus voorvoegsels los van achternamen, correct hoofdlettergebruik en boven alles: bronvermelding. Met dat laatste ben ik nog al eens de mist ingegaan toen ik pas begon.

Kortom, het schilderen is niet helemaal vergeten, maar nu proberen we genealogie en schilderen af te wisselen. Deze formule is zó inspirerend, dat we ons niet beperken tot een dagje per week, maar ook tussendoor onderzoeken we, en pakken we af en toe een kwastje.

Hopelijk weten we dit lang vol te houden!

Aantal personen in mijn bestand: 136.474 (was 133.652)
Aantal personen met de achternaam Post: 16.911



(was 16.869)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten