dinsdag 4 mei 2021


Ik doe het nog

Na een afwezigheid van een jaartje of drie op dit blog werd het wel weer eens tijd om al mijn trouwe lezers (sorry, jij bent de enige) op de hoogte te brengen van de vorderingen.
Nog altijd zoek ik dagelijks als een dorstige kameel in de woestijn naar meer informatie over mijn voorouders. Intussen is mij duidelijk geworden dat het niet veel zin heeft om gegevens van vóór 1650 te zoeken; in veel gevallen is er helemaal niets te vinden, domweg omdat er nog geen doop- trouw- en begraafregisters werden gebruikt, of omdat ze verloren zijn gegaan. Met een beetje geluk vind je in bepaalde streken nog wel iets ouders. Vooral als je uit een wat meer bemiddelde familie kwam, werd er wel wat genoteerd, zoals schuldbekentenissen en aan- en verkoopaktes van huizen, grond en kostbare goederen. Maar verder kun je het wel vergeten en dat probeer ik nu dus ook.
Wat ik nu doe is proberen de gegevens die ik heb 'aan te kleden' met feiten en feitjes. Wat is er bijvoorbeeld bekend over de tijd en de plaats waar iemand woonde, welk beroep werd er uitgeoefend, hoe zat het met erfrecht, waarom verhuisde iemand van A naar B of andersom. Daar heb ik voorlopig een aardige kluif aan.
Ik vind het leuk om stukjes te schrijven over de dagelijkse bezigheden van de mensen in mijn stamboom die ik zelf gekend heb. Daarbij werk ik terug in de tijd, waarbij ik mezelf voor het gemak even oversla. Het worden dus verhalen en verhaaltjes over mijn vader en moeder, een mix van wat ik me nog herinner en wat ze me ooit verteld hebben. Daarna zijn mijn grootouders aan de beurt. Verder gaat het niet, de gegevens die ik heb, komen van het internet en van de schaarse opmerkingen die ik ooit van mijn ouders heb gehoord. Op dat moment ga ik dus van alles bij elkaar schrapen door het internet af te struinen en - weer - in archieven te duiken. Van mijn overgrootouders heb ik namelijk geen enkele tastbare herinnering.
Er is dus de komende jaren genoeg werk aan de winkel.
"What's the use of a book without picures or conversations," zei Alice al, dus de verhaaltjes zullen worden begeleid door foto's en andere relevante afbeeldingen, dat leest wat prettiger.
Als dat zinvol lijkt, zal ik hier in de toekomst de voortgang melden.

Aantal personen in mijn bestand: 133.652 (was 127.866)
Aantal personen met de achternaam Post: 16.869 (was 16.427)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten