donderdag 12 maart 2015

Nieuwe inspiratie

Truffes deluxeWie begint met speuren naar zijn wortels... zo wilde ik dit stukje beginnen, en onmiddellijk moest ik denken aan getrainde varkens die in de aarde naar truffels zoeken. Niets ten nadele van deze intelligente dieren, noch van die kostbare lekkernij. De overeenkomsten tussen beide soorten speurneuzen liggen voor de hand, maar die laat ik nu verder over aan de fantasie van de lezer.
Na het - bewijsbaar - vinden van nieuwe informatie over het voorgeslacht, is er voor een genealoog geen groter plezier dan te ontdekken dat een van de familieleden eenzelfde belangstelling heeft. Wie denkt niet af en toe: voor wie doe ik dit eigenlijk? Ik wel. Helaas: mijn kinderen brengen niet veel meer op dan een beleefd soort aandacht: "Goh, leuk, mam," persen ze er piepend uit als ik ze weer eens een nieuwe vondst over oudovergrootvader Piet of het zwarte schaap oom Lodewijk presenteer. Hopeloos, dacht ik, mijn noeste arbeid zal tot stof vergaan. Wat een drama.
Totdat er laatst een nieuwe versie van het onvolprezen Aldfaer kwam. Deze versie maakt het mogelijk om per ingevoerde persoon te zien of er iemand anders wellicht al eens iets over deze persoon in het onlineprogramma MyHeritage heeft gepubliceerd. Ik ben zelf niet zo enthousiast over dergelijke sites, waar je moet betalen voor iets wat je elders gratis en vaak beter kunt krijgen, maar goed. Nieuwsgierig en niet zonder ijdelheid speurde ik op MyHeritage naar eventuele gegevens over mezelf: geen hits, en zo hoort het ook. Je publiceert zonder toestemming nooit over nog in leven zijnde personen. Vervolgens controleerde ik of er wellicht iets stond over mijn ouders. En ja hoor: er zijn vijf personen die de gegevens van mijn vader en moeder online hebben gezet. Geen probleem, zowel papa als mama hebben al geruime tijd geleden het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld. Vier van de publicisten zijn oude bekenden, die deze gegevens gewoon ergens op het internet hebben aangetroffen en vervolgens domweg gekopieerd. Soit. De vijfde bleek mijn lieve neefje te zijn, de zoon van mijn zuster. En ik ben gelukkig: er is een naaste bloedverwant die ook geïnteresseerd is in het verleden van onze familie. Binnenkort wisselen we gegevens uit. Een mooie toekomst voor een spannend verleden!

Aantal personen in mijn bestand: 116.274 (was 112.380)
Aantal personen met de achternaam Post: 14.950 (was 14.173)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten