maandag 20 juni 2011

Stilstand is vooruitgang

Naarmate de tijd voortschrijdt, neemt het aantal familieleden alleen maar toe. Er gaat niets af, er wordt er af en toe weer eens eentje geboren, ze trouwen en brengen zo een hele schoonfamilie mee; wachten tot ze allemaal overleden zijn heeft weinig zin en is goed beschouwd zelfs onmogelijk. Deze diepe gedachten sluipen soms mijn hoofd in (en ja, hoor, daar is ruimte genoeg, zouden mijn kinderen zeggen).

Als ik mijn dagen vul met huishoudelijke en sociale taken, met zalig nietsdoen en boodschappenlijstjes en verbouwingsplannen maken, dan blijft er weinig tijd over om de speurtocht naar het verleden van de familie voort te zetten. Ze lopen niet weg, dat is dan wel weer een heel geruststellende gedachte. Stilletjes liggen ze op papier in - hopelijk - donkere archieven te wachten tot ik hun geheimen ontdek. Maar er komen niet alleen familieleden bij, we leven ook nog eens in een tijd waarin steeds meer archieven die familie'geheimen' toegankelijk maken. En ik geniet.

Twee piepkleine icoontjes staren me dagelijks verwijtend vanaf het Windowsscherm aan: het keurige grijze Aldfaermannetje en daarnaast een directe link naar Genlias. "Open mij!" zeggen ze streng, met een variatie op Alice in Wonderland. Meestal geef ik toe, maar de laatste tijd had ik Andere Belangrijke Dingen aan mijn hoofd: bovengenoemde verbouwing, die nogal ingrijpend gaat worden en waarvoor mijn echtgenoot me als eh, projectleider heeft aangesteld, bijvoorbeeld.

Lieve dode familie, rust nog eventjes. Ik ben jullie niet vergeten, vandaar dit stukje.

Aantal personen in mijn bestand: 90.014

Aantal personen met de achternaam Post: 10.372

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten