dinsdag 14 september 2010

Contemporaire genealogie

Librarian Hoe egocentrisch is een genealoog? Met de amateurgenealoog als startpunt wordt in eerste instantie gezocht naar de naam, geboorte-, trouw en overlijdensdatum en -plaats van zo veel mogelijk rechtstreekse voorouders. De eigen gegevens en die van de ouders en van de eventuele ((achter)klein)kinderen mogen bekend geacht worden. Grootoudergegevens worden in de meeste gevallen ook nog wel uit de mouw geschud. Alle generaties daarvoor vereisen zeker archiefbezoek, fysiek of virtueel. Veel meer dan wat droge feiten levert dat in het algemeen niet op.

Voor mij is het niet genoeg. Ik wil heel graag weten hoe die mensen eruit zagen, wat ze bezighield, hoe ze leefden, en natuurlijk of er parallellen zijn met mijn eigen leven. Geluksvogels die de luxe hebben te beschikken over portretten, uitgebreide biografiexebn en dagboeken van een of meer van hun  voorouders, zijn op de vingers van xe9xe9n hand te tellen.

Stel, dat een van mijn eigen nazaten dezelfde belangstelling voor zijn voorouders blijkt te hebben als ik. Wat laat ik dan op mijn beurt na aan die onderzoeker? Geboorte-, trouw- en overlijdensgegevens zijn ook over honderd of tweehonderd jaar (verder denk ik niet) vast nog wel via officixeble instanties terug te vinden. Nxfa zijn er nog volop fotoalbums en dagboeken hier in huis, foto's en filmpjes op de computer waarop ik deze tekst schrijf met een backup op een externe harde schijf, en nog het een en ander op het Internet te vinden. Maar wat blijft ervan over als de losse schrijfsels en albums zoek raken, de computer crasht en de server waarop de rest staat opgeheven wordt? De meeste van mijn afstammelingen zal dat natuurlijk worst wezen, maar voor die ene belangstellende zou dat natuurlijk wel sneu zijn.

Daarom denk ik nu na over een methode om relevante gegevens over de nu nog levende familieleden die ik ken ergens beveiligd en veilig voor later op te slaan. Weet alleen nog niet goed waar en vooral: wat. En waarom? Wat willen we eigenlijk met onze bonte verzameling voorouders? In mijn geval vergaar ik louter en alleen voor mijn eigen plezier. De rest van de familieleden lacht af en toe meewarig als ik enthousiast vertel over nieuwe vondsten en veinst hooguit uit beleefdheid enige - korte en oppervakkige - belangstelling. Tsja, dat heb je met rare hobby's. Eigen schuld.

Aantal entry's: 77.976

Aantal met mijn achternaam: 7.052

Geen opmerkingen:

Een reactie posten