dinsdag 10 augustus 2010

Het verleden is groter dan het heden...

... en daarom moeten we er met ontzag mee omgaan, anders haalt het verleden ons immers in. De geschiedenis herhaalt zich, wordt gezegd, maar dat wens ik te betwijfelen. Problemen herhalen zich wel. Iemand lost een probleem goed of slecht op in een bepaalde situatie, onthoudt dat en profiteert daar later van. Iemand anders doet ook iets, leert er niet van en zal opnieuw een oplossing moeten bedenken voor hetzelfde probleem.

Waar wil ik eigenlijk heen met dit moralistische betoog? Nergens, het onderwerp kwam zo maar op dit scherm terwijl ik, met de laptop op schoot met een oog naar een ranzige soapserie zat te kijken. Waarschijnlijk is het dus de ouderdom die me sentimenteel maakt. Zo veel te doen en zo weinig tijd.

Gelukkig zijn er veel, heel veel mensen die, anders dan ik, van het koesteren van het verleden hun beroep hebben gemaakt. Bestuurders en conservatoren, archivarissen, medewerkers, archeologen, historici en vrijwilligers, allen dragen zij een steentje bij om ervoor te zorgen dat we niet alleen kunnen leren van het verleden maar er ook van kunnen genieten. Monumenten worden beschermd tegen sloop, gerestaureerd en krijgen een nieuwe bestemming en kunnen door het publiek worden bekeken. Steeds meer documenten, door overheden, bedrijven en particulieren zorgvuldig bewaard, zijn online te raadplegen, soms tegen betaling maar gelukkig vaker helemaal gratis. De mogelijkheden om over het verleden te leren breiden zich per dag uit. Ik ben diep onder de indruk van het werk dat hiervoor verzet moet worden.

Zeker nu ik korte tijd als vrijwilliger bij het Nationaal Archief werkte weet ik wat er alleen al komt kijken bij een ogenschijnlijk simpel project als Genlias. En dan zijn die geboorte-, trouw- en overlijdensregisters nog maar het topje van de ijsberg voor mensen die meer willen weten over hun voorouders. Die registers bestaan uit eenvormige formulieren waarvan de gegevens een op een in een database worden gezet. Bij Genlias zit de moeilijkheid dan ook vooral in de grote hoeveelheid werk die moet worden gedaan. Parallel aan het Genliasproject zijn provinciale, streek- en gemeentelijke instellingen al begonnen of ver gevorderd met het digitaliseren en beschikbaar stellen van archieven.

Histoire Bij archiefbezoek word ik zonder uitzondering door de medewerkers enthousiast geholpen met het vinden van gegevens. Toen ik vijf jaar geleden met deze hobby begon, had ik geen idee van wat me - letterlijk en figuurlijk - te wachten stond.

Ik weet dat veel werk dat verzet wordt om het verleden levend te houden, wordt gesubsidieerd en dat er, ondanks de duizenden vrijwilligers, niet veel meer op dit gebied zou kunnen gebeuren als die subsidie zou komen te vervallen. Laten we dus hopen dat we binnenkort een wijs landsbestuur krijgen, met oog voor het verleden, zodat we ervan kunnen leren en genieten.

Aha, dat is dus waar ik met dit stukje naartoe wilde.

Aantal entry's: 77.618

Aantal met mijn achternaam: 7.011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten