vrijdag 29 januari 2010

Dood spoor - nieuw spoor

Soms denk je bij dit soort onderzoeken een nieuwe opening te hebben gevonden naar meer voorouders of, beter nog, meer informatie over de omstandigheden waaronder ze leefden. Een van de manieren die ik daarbij sinds kort gebruik is het verder speuren naar de personen die getuige waren bij doop, geboorteaangifte, huwelijk en overlijden. Dat kan immers interessant zijn. Waren het familieleden of vrienden met wie ze goed konden opschieten of waren ze op de een of andere manier iets verplicht aan degene die mocht optreden als getuige bij die belangrijke gebeurtenissen?

Bij de familie van mijn vaders vader zag ik, verdeeld over drie generaties, steeds personen met dezelfde achternaam optreden. Ik vermoedde verwantschap en ben een paar weken op zoek geweest. helaas, niets wijst erop dat mijn familie en die andere ooit aan elkaar verwant waren. Jammer, weer een raadseltje dat opgelost moet worden. Misschien woonden beide families generaties lang in naburige huizen, maar om daarachter te komen zou ik moeten weten waar dat dan was, en dat weet ik niet.

Meer succes had ik in het digitale archief van de gemeente Amsterdam. Daar vond ik weer een paar nieuwe bloedverwanten van mijn echtgenoot. Zijn familie is halverwege de achttiende eeuw van Tiel naar Amsterdam verhuisd. Door 'fuzzy' aan te klikken bij de zoekmachine van de site doken er twee nieuwe personen op die de link legden tussen deze familie en een groepje verweesde personen met - ongeveer - dezelfde achternaam die ik al eerder in mijn personenbestand had opgenomen, omdat ik al een verband vermoedde. Dat zijn de mooie momenten van het onderzoek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten