zondag 13 december 2009

Een vergeten mijlpaal

Toen ik begon, in 2005 wist ik maar een stuk of 100 familieleden bij naam. Beginnend bij mezelf werden daaraan toegevoegd: twee ouders, vier grootouders, acht overgrootouders, hetzelfde van mijn echtgenoot, mijn drie kinderen, hun partners en daar de ouders van, mijn zuster, mijn mans broers en zus en hun kinderen en aanhang, onze ooms, tantes, oudooms en -tantes en een handjevol betovergrootouders en hun kinderen. Ik bezit het trouwboekje van mijn ouders xe9n dat van de ouders van mijn vader. Mijn moeder had nog heel wat huwelijksaankondigingen, geboortekaartjes en overlijdensberichten die ik allemaal van haar gexebrfd heb en dat was het.

Aanvankelijk voerde ik alle gegevens die ik zo tot mijn beschikking had in, in een spreadsheetprogramma, maar dat bleek toch niet erg handig te zijn.

Na enig zoeken op het internet ontdekte ik Aldfaer. Het was (en is) gratis, snel te downloaden en het bleek erg gebruikersvriendelijk te zijn. Handig is ook de mogelijkheid om binnen enkele seconden allerlei leuke rapporten te genereren en ook zo'n echte 'stamboom', waarbij de voorouders de takken van een getekende boom vormen, maak je in een handomdraai. Je hele stamboom of naar keuze een deel daarvan in een overzichtelijke vorm op je website zetten is een fluitje van een cent. Later ontdekte ik dat er meer onderzoekers enthousiast zijn over dit programma, gelukkig. Er is een gebruikersforum waar je ervaringen kunt uitwisselen en elkaar om antwoorden kunt vragen als er iets niet duidelijk is of als je tegen een probleem aanloopt. Regelmatig verschijnen er updates, waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van gebruikers. Kortom, voor wie nog zoekt naar het ideale stamboomprogramma, die zou toch eens een kijkje moeten nemen op de website.

Nou dit is een lange inleiding om te vertellen dat Aldfaer ook het aantal personen telt dat je hebt ingevoerd, op welke datum elke persoon is ingevoerd en wanneer er eventueel een wijziging in de gegevens van die persoon is aangebracht.

Zo kan ik dus steeds zien hoe groot het aantal ingevoerde personen in de database is. En nu heb ik er al ruim 65.000!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten