donderdag 28 mei 2009

Van voor naar achter

Dit weblog gaat over mijn luie-stoel-zoektocht naar families. Het uitgangspunt was oorspronkelijk mijn eigen familie en in tweede instantie de familie van mijn echtgenoot. Zoals elke mede-onderzoeker zal beamen is genealogie eigenlijk geen hobby en nog minder een wetenschap. Deze bezigheid vertoont alle verschijnselen die vergelijkbaar zijn met verslaving.

Ik was verloren bij de ontdekking van het feit dat ik betovergrootouders heb. Dat wist ik natuurlijk al, maar op een dag kreeg ik, vrij toevallig, de trouwakte van mijn overgrootouders onder ogen, ondertekend door de ambtenaar van de burgerlijke stand, de bruidegom en twee van de vier getuigen. De vader van de bruidegom en beide ouders van de bruid waren overleden. De bruid, de moeder van de bruidegom en de twee overige getuigen konden niet schrijven, zoals de klerk fijntjes omschreef:

(...) En hebben Wij hiervan deze acte opgemaakt, welke, na gedane voorlezing, is onderteekend door Ons, de comparant de bruidegom, de moeder van de bruid en de getuigen, verklarende de bruid en de moeder van de bruidegom niet te kunnen teekenen geen schrijven geleerd hebbende: (...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten